“O Cantador Repentista é a mola principal da Cultura.”
José de Freitas Sobrinho, conhecido como Zé de Freitas, nasceu em 17 de janeiro de 1956 no município de Várzea Alegre, Ceará, na comunidade do sítio Gangorra. Filho de Odete Mendes de Freitas e Miguel Lourenço de Freitas, o poeta, atualmente com 62 anos, reside em Juazeiro do Norte, local onde deu início à sua trajetória na Cantoria.
Desde a infância, Zé de Freitas esteve em contato com a cantoria, ouvindo as histórias de seus pais sobre seu avô, um cantador, e seu irmão Antônio de Freitas, um renomado cantador da época. Ele relembra que, embora ainda jovem e sem habilidades para improvisar versos, já gostava de escrever algumas estrofes enquanto acompanhava seu irmão nas apresentações.
Aos 28 anos, mudou-se para a cidade de Juazeiro do Norte, Ceará, onde começou a frequentar cantorias locais, especialmente as que contavam com a presença do poeta Silvio Grangeiro. Durante uma dessas cantorias, Zé de Freitas se apresentou a Silvio Grangeiro como irmão de Antônio de Freitas. Questionado se também cantava e respondendo negativamente à pergunta, Silvio o convenceu a subir ao palco e cantar com Antônio de França — poeta que o acompanhava naquela noite. O resultado foi tão positivo que Silvio o convidou para formar dupla em outras cantorias e fazer algumas participações em seu programa de rádio.
Foi a partir desses encontros que Zé de Freitas iniciou sua atuação no mundo da cantoria. Contudo, nunca fez da cantoria sua principal profissão, priorizando seu trabalho como caminhoneiro. “Nunca fui cantador profissional devido a minha profissão. Fui motorista durante um bom tempo. Tenho medo de marcar uma cantoria hoje e no outro dia não estar aqui, pois trabalho viajando com caminhão. Sempre cantei assim: chegava na cantoria, ia assistir, participava e cantava com eles. E através de Silvio comecei a participar dos festivais, mas nunca assumi profissionalmente por causa do tempo. Inclusive, nem viola eu tenho. Quando eu vou para uma cantoria eu chego lá, pego a viola de um parceiro e canto”.
Atualmente, Zé de Freitas é motorista de ônibus em Juazeiro do Norte, e essa relação entre sua profissão e a cantoria rendeu muitas histórias curiosas. Relembra que frequentemente utiliza sua experiência como motorista em seus versos para levar alegria, como no que diz: O mundo é minha morada / E o caminhão é meu trono / Vivo nessa correria / Perdendo noites de sono / Com 10% da renda / Porque noventa é do dono.
Relata que embora não tenha frequentado a escola, é capaz de discursar sobre diversos temas e acredita que isso é um dom divino. “Parece que Deus abre a mente e faço tranquilo, como quem sei de tudo. Eu acredito que é um dom que Deus deu para quem nasceu com aquele dom, com aquela veia poética”. E ressalta que: “Você pode ser doutor, formado em tudo, se você não tiver a veia poética, você não faz uma poesia”.
Zé de Freitas observa que, embora existam poucas diferenças nas cantorias de hoje em comparação com as de décadas passadas, a principal mudança é a tecnologia de gravação, que possibilita registrar quase tudo. Antigamente, as rimas eram improvisadas e muitas se perdiam. Hoje, com um celular, é possível gravar todo o show, “exigindo que o poeta capriche mais no verso”, comenta com bom humor.
Ele também menciona que a maioria das cantorias ainda ocorre na zona rural, onde a população valoriza mais essa forma de arte. “O povo do sítio gosta mais. A maioria do povo da cidade gosta mais dessas coisas de hoje – de forró – mas mesmo assim ainda funciona na cidade, mas a maioria mesmo é na zona rural, o povo de lá gosta muito da cultura”. No entanto, lamenta que as cantorias não ocorrem com a mesma frequência de antes.
Zé de Freitas reconhece que há apoio de algumas políticas públicas para a arte da cantoria, mencionando que alguns prefeitos de Juazeiro incentivaram festivais organizados por Silvio Grangeiro e outros líderes políticos. Ele acredita, no entanto, que esse apoio poderia ser ainda mais efetivo.
Em seu histórico, Zé de Freitas acumula diversos CDs de suas participações em festivais, além de um DVD gravado em uma dessas ocasiões. Ao final da entrevista, ele afirma que não se considera o maior repentista, pois somente Deus é grande, e conclui: “mesmo sem ter estudo, sem viver da profissão, aonde eu canto o povo me aplaude”.

(A entrevista aconteceu no dia 05/06/2018 em sua residência, em Juazeiro do Norte-CE, para o projeto De Repente em Ação)
![[Social Account]](https://sites.ufca.edu.br/plataforma/wp-content/uploads/2023/06/ufca-logo-cinza.png)
17 de maio de 2023 at 04:11
Hey there, I think your website might be having browser compatibility
issues. When I look at your blog in Firefox, it looks
fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping.
I just wanted to give you a quick heads up! Other then that,
amazing blog!
17 de maio de 2023 at 04:14
This is really interesting, You’re a very professional blogger. I’ve joined your feed and stay up for searching for extra of your magnificent post. Additionally, I’ve shared your website in my social networks!
17 de maio de 2023 at 04:26
Sweet blog! I found it while browsing on Yahoo
News. Do you have any suggestions on how to get listed in Yahoo News?
I’ve been trying for a while but I never seem to get there!
Thank you
17 de maio de 2023 at 04:36
Of course, what a splendid site and illuminating posts, I surely will bookmark your website.Best Regards!
17 de maio de 2023 at 04:38
Wonderful blog! Do you have any tips for aspiring writers?
I’m hoping to start my own website soon but I’m
a little lost on everything. Would you recommend starting with a free platform like WordPress or go
for a paid option? There are so many choices out there that
I’m totally overwhelmed .. Any tips? Kudos!
17 de maio de 2023 at 04:57
Howdy, i read your blog occasionally and i own a similar one and i
was just wondering if you get a lot of spam remarks? If so how do you reduce it,
any plugin or anything you can advise? I get so much lately
it’s driving me insane so any help is very much appreciated.
17 de maio de 2023 at 05:08
Hello There. I found your blog using msn. This is an extremely well written article.
I will make sure to bookmark it and return to read more of your useful
info. Thanks for the post. I’ll certainly return.
17 de maio de 2023 at 05:11
Hello There. I found your blog using msn. This is a
really well written article. I will make sure to bookmark it and come back to read more of your useful information.
Thanks for the post. I’ll definitely comeback.
17 de maio de 2023 at 05:21
This piece of writing provides clear idea for the
new people of blogging, that in fact how to do blogging.
My web site Colorado Cash Buyers
17 de maio de 2023 at 05:34
Excellent items from you, man. I have have in mind your stuff prior to and you’re simply extremely
excellent. I really like what you’ve acquired
right here, really like what you’re stating and the way in which wherein you say it.
You make it enjoyable and you still take care of to keep
it wise. I can not wait to learn much more from you. That is actually a
wonderful web site.
17 de maio de 2023 at 05:37
Excellent post. I was checking continuously this blog and
I am impressed! Extremely useful information specifically the closing
phase 🙂 I maintain such info a lot. I used to be seeking
this certain info for a very long time. Thank you and best of luck.
17 de maio de 2023 at 05:41
Great blog you have here but I was curious if you knew of any discussion boards that cover the same
topics talked about in this article? I’d really love to be a
part of online community where I can get feed-back from other experienced individuals that share
the same interest. If you have any recommendations,
please let me know. Thanks!
17 de maio de 2023 at 05:43
You made some good points there. I looked on the web for more info about the issue and
found most people will go along with your views on this website.
17 de maio de 2023 at 05:49
What i don’t realize is in fact how you’re not actually much more smartly-preferred than you might be right now. You are so intelligent. You realize therefore considerably in the case of this matter, made me individually believe it from numerous various angles. Its like men and women are not interested except it’s something to do with Lady gaga! Your individual stuffs excellent. Always deal with it up!
17 de maio de 2023 at 05:55
Hello.This post was really interesting, particularly since I was browsing for thoughts on this topic last Friday.
17 de maio de 2023 at 06:01
hey there and thank you for your information – I have definitely
picked up something new from right here. I
did however expertise some technical issues using this web site, as
I experienced to reload the site many times previous to I could get it to load properly.
I had been wondering if your web host is OK? Not that I’m
complaining, but slow loading instances times will sometimes affect your placement in google and
could damage your high quality score if ads and
marketing with Adwords. Anyway I am adding this RSS to my e-mail and could look out for a lot more of your respective intriguing content.
Make sure you update this again very soon.
17 de maio de 2023 at 06:19
Heya i am for the primary time here. I found this board and
I find It truly helpful & it helped me out a lot. I hope to present one thing back and aid
others like you helped me.
17 de maio de 2023 at 06:47
I’d incessantly want to be update on new posts on this internet site, saved to bookmarks! .
17 de maio de 2023 at 07:20
This in turn, will uplift your ranking position in search
engine benefits.
17 de maio de 2023 at 07:58
Hi there! This post couldn’t be written any better! Reading through this post reminds me of my previous room mate! He always kept talking about this. I will forward this article to him. Pretty sure he will have a good read. Thank you for sharing!
17 de maio de 2023 at 08:06
You really make it seem so easy with your presentation but I find this matter to be
actually something that I think I would never understand.
It seems too complicated and extremely broad for me. I am
looking forward for your next post, I’ll try to get the hang of it!
17 de maio de 2023 at 08:24
naturally like your website however you need to take a look at the spelling on quite a few of your posts. Several of them are rife with spelling issues and I to find it very bothersome to tell the truth nevertheless I will surely come again again.
17 de maio de 2023 at 08:55
My brother suggested I might like this blog. He was entirely right. This post truly made my day. You can not imagine simply how much time I had spent for this information! Thanks!
17 de maio de 2023 at 09:10
Great web site you have got here.. It’s difficult to find good quality writing like yours
these days. I really appreciate people like you!
Take care!!
17 de maio de 2023 at 09:14
Now I am going away to do my breakfast, later than having my
breakfast coming yet again to read other news.