“O Cantador Repentista é a mola principal da Cultura.”
José de Freitas Sobrinho, conhecido como Zé de Freitas, nasceu em 17 de janeiro de 1956 no município de Várzea Alegre, Ceará, na comunidade do sítio Gangorra. Filho de Odete Mendes de Freitas e Miguel Lourenço de Freitas, o poeta, atualmente com 62 anos, reside em Juazeiro do Norte, local onde deu início à sua trajetória na Cantoria.
Desde a infância, Zé de Freitas esteve em contato com a cantoria, ouvindo as histórias de seus pais sobre seu avô, um cantador, e seu irmão Antônio de Freitas, um renomado cantador da época. Ele relembra que, embora ainda jovem e sem habilidades para improvisar versos, já gostava de escrever algumas estrofes enquanto acompanhava seu irmão nas apresentações.
Aos 28 anos, mudou-se para a cidade de Juazeiro do Norte, Ceará, onde começou a frequentar cantorias locais, especialmente as que contavam com a presença do poeta Silvio Grangeiro. Durante uma dessas cantorias, Zé de Freitas se apresentou a Silvio Grangeiro como irmão de Antônio de Freitas. Questionado se também cantava e respondendo negativamente à pergunta, Silvio o convenceu a subir ao palco e cantar com Antônio de França — poeta que o acompanhava naquela noite. O resultado foi tão positivo que Silvio o convidou para formar dupla em outras cantorias e fazer algumas participações em seu programa de rádio.
Foi a partir desses encontros que Zé de Freitas iniciou sua atuação no mundo da cantoria. Contudo, nunca fez da cantoria sua principal profissão, priorizando seu trabalho como caminhoneiro. “Nunca fui cantador profissional devido a minha profissão. Fui motorista durante um bom tempo. Tenho medo de marcar uma cantoria hoje e no outro dia não estar aqui, pois trabalho viajando com caminhão. Sempre cantei assim: chegava na cantoria, ia assistir, participava e cantava com eles. E através de Silvio comecei a participar dos festivais, mas nunca assumi profissionalmente por causa do tempo. Inclusive, nem viola eu tenho. Quando eu vou para uma cantoria eu chego lá, pego a viola de um parceiro e canto”.
Atualmente, Zé de Freitas é motorista de ônibus em Juazeiro do Norte, e essa relação entre sua profissão e a cantoria rendeu muitas histórias curiosas. Relembra que frequentemente utiliza sua experiência como motorista em seus versos para levar alegria, como no que diz: O mundo é minha morada / E o caminhão é meu trono / Vivo nessa correria / Perdendo noites de sono / Com 10% da renda / Porque noventa é do dono.
Relata que embora não tenha frequentado a escola, é capaz de discursar sobre diversos temas e acredita que isso é um dom divino. “Parece que Deus abre a mente e faço tranquilo, como quem sei de tudo. Eu acredito que é um dom que Deus deu para quem nasceu com aquele dom, com aquela veia poética”. E ressalta que: “Você pode ser doutor, formado em tudo, se você não tiver a veia poética, você não faz uma poesia”.
Zé de Freitas observa que, embora existam poucas diferenças nas cantorias de hoje em comparação com as de décadas passadas, a principal mudança é a tecnologia de gravação, que possibilita registrar quase tudo. Antigamente, as rimas eram improvisadas e muitas se perdiam. Hoje, com um celular, é possível gravar todo o show, “exigindo que o poeta capriche mais no verso”, comenta com bom humor.
Ele também menciona que a maioria das cantorias ainda ocorre na zona rural, onde a população valoriza mais essa forma de arte. “O povo do sítio gosta mais. A maioria do povo da cidade gosta mais dessas coisas de hoje – de forró – mas mesmo assim ainda funciona na cidade, mas a maioria mesmo é na zona rural, o povo de lá gosta muito da cultura”. No entanto, lamenta que as cantorias não ocorrem com a mesma frequência de antes.
Zé de Freitas reconhece que há apoio de algumas políticas públicas para a arte da cantoria, mencionando que alguns prefeitos de Juazeiro incentivaram festivais organizados por Silvio Grangeiro e outros líderes políticos. Ele acredita, no entanto, que esse apoio poderia ser ainda mais efetivo.
Em seu histórico, Zé de Freitas acumula diversos CDs de suas participações em festivais, além de um DVD gravado em uma dessas ocasiões. Ao final da entrevista, ele afirma que não se considera o maior repentista, pois somente Deus é grande, e conclui: “mesmo sem ter estudo, sem viver da profissão, aonde eu canto o povo me aplaude”.

(A entrevista aconteceu no dia 05/06/2018 em sua residência, em Juazeiro do Norte-CE, para o projeto De Repente em Ação)
![[Social Account]](https://sites.ufca.edu.br/plataforma/wp-content/uploads/2023/06/ufca-logo-cinza.png)
21 de maio de 2023 at 04:23
It?¦s really a cool and helpful piece of info. I am glad that you simply shared this helpful information with us. Please stay us informed like this. Thanks for sharing.
21 de maio de 2023 at 04:32
Hello, I read your blog like every week. Your story-telling
style is awesome, keep it up!
21 de maio de 2023 at 04:41
I have been exploring for a little for any high-quality articles or weblog posts in this kind of house . Exploring in Yahoo I finally stumbled upon this web site. Studying this info So i?¦m happy to express that I have a very good uncanny feeling I found out just what I needed. I most certainly will make certain to don?¦t put out of your mind this website and give it a glance on a continuing basis.
21 de maio de 2023 at 04:42
Excellent post. I was checking continuously this weblog and I’m inspired! Very helpful info specially the ultimate section 🙂 I care for such information a lot. I was looking for this certain info for a long time. Thank you and good luck.
21 de maio de 2023 at 05:04
With thanks! Quite a lot of postings!
21 de maio de 2023 at 05:06
I wanted to thank you for this great read!! I definitely loved every little
bit of it. I’ve got you book-marked to look at new stuff you
post…
Review my blog: best knock off websites
21 de maio de 2023 at 05:17
I found your blog website on google and check a number of of your early posts. Proceed to maintain up the very good operate. I just additional up your RSS feed to my MSN Information Reader. Searching for ahead to reading more from you afterward!…
21 de maio de 2023 at 05:17
Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though you relied on the video to make
your point. You obviously know what youre talking about, why throw away
your intelligence on just posting videos to your weblog when you
could be giving us something enlightening to read?
21 de maio de 2023 at 05:20
Normally I don’t read post on blogs, however I wish to say that
this write-up very compelled me to try and do so! Your writing style has been amazed me.
Thank you, quite great post.
21 de maio de 2023 at 05:22
I genuinely enjoy examining on this website , it has good content.
21 de maio de 2023 at 06:14
I’m really loving the theme/design of your web site. Do you ever run into any web browser compatibility issues? A couple of my blog visitors have complained about my website not working correctly in Explorer but looks great in Firefox. Do you have any suggestions to help fix this problem?
21 de maio de 2023 at 06:26
Unquestionably believe that which you said. Your favourite reason appeared to be at the net the easiest factor to bear in mind of. I say to you, I certainly get irked at the same time as people think about worries that they just don’t know about. You managed to hit the nail upon the top as well as defined out the whole thing without having side effect , other people can take a signal. Will likely be again to get more. Thanks
21 de maio de 2023 at 06:41
Hi there! This is my 1st comment here so I just wanted to give a quick shout out and tell you I
really enjoy reading through your articles. Can you recommend any other blogs/websites/forums that cover the same subjects?
Thank you!
21 de maio de 2023 at 06:58
Howdy! Do you know if they make any plugins to assist with Search Engine Optimization? I’m trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I’m not seeing very good success. If you know of any please share. Appreciate it!
21 de maio de 2023 at 07:24
Hey there! I’ve been reading your website for some time now and finally got the bravery to go ahead and give you a shout out from Huffman Texas! Just wanted to mention keep up the good work!
21 de maio de 2023 at 07:59
Excellent weblog here! Also your site a lot up fast!
What host are you the usage of? Can I get your affiliate link in your host?
I desire my web site loaded up as fast as yours lol
21 de maio de 2023 at 08:05
Usually I do not read article on blogs, but I wish to say that this
write-up very forced me to take a look at and do so! Your writing style has been surprised me.
Thank you, very nice post.
21 de maio de 2023 at 08:12
I’m impressed, I must say. Really hardly ever do I encounter a weblog that’s each educative and entertaining, and let me tell you, you’ve gotten hit the nail on the head. Your idea is outstanding; the difficulty is something that not enough people are speaking intelligently about. I am very glad that I stumbled throughout this in my search for one thing regarding this.
21 de maio de 2023 at 08:13
Good way of describing, and pleasant article to get facts concerning my presentation focus, which i am going to deliver
in school.
21 de maio de 2023 at 08:35
Some genuinely wonderful info , Sword lily I noticed this.
21 de maio de 2023 at 09:20
I always was concerned in this topic and stock still am, thanks for posting.
21 de maio de 2023 at 09:51
My partner and I stumbled over here coming from a different
page and thought I might check things out.
I like what I see so i am just following you. Look forward to
going over your web page repeatedly.
21 de maio de 2023 at 09:55
I am really enjoying the theme/design of your weblog.
Do you ever run into any internet browser compatibility problems?
A number of my blog audience have complained about my site not operating correctly in Explorer but looks great in Firefox.
Do you have any solutions to help fix this problem?
21 de maio de 2023 at 09:57
Hi there, You’ve done an excellent job. I’ll definitely digg it
and personally suggest to my friends. I’m sure they will be benefited from this site.
21 de maio de 2023 at 09:59
Today, I went to the beachfront with my children. I found a sea shell and gave it to my 4 year old daughter and said “You can hear the ocean if you put this to your ear.” She put the shell to her ear and screamed. There was a hermit crab inside and it pinched her ear. She never wants to go back! LoL I know this is completely off topic but I had to tell someone!